הוראת פרשנות 1/2016

החבות במע"מ ובמס הכנסה של מבצעי התרמות שמבצעים מוסדות ציבור ומלכ"רים באמצעות עוסקים

תוכן עיניינים

1 .גופים ללא כוונת רווח נוהגים לגייס תרומות גם באמצעות שימוש בתשתיות של גופים עיסקיים (כגון: רשתות השיווק, החברות הסלולאריות וכו').

2 .הוראת הפרשנות המצורפת קובעת את התנאים בהם הסכומים שהתקבלו כתרומה במסגרת מבצעי ההתרמה לא יהיו חייבים במע"מ או במס הכנסה בידי הגופים העסקיים.

3 .מיום פרסומה, הוראה זו מבטלת תשובות והנחיות מקצועיות מהעבר בכל הקשור למבצעי התרמות, כולל במקרים פרטניים, ככל והן קבעו אחרת מהוראה זו.

4 .עוסק- נישום, מלכ"ר-מוסד ציבורי שעומדים בכל הקריטריונים שנקבעו בהוראה יהיו רשאים לפעול בהתאם להוראה זו ללא צורך בקבלת אישור מראש מרשות המסים, הן ממע"מ והן ממס הכנסה.

5 .את הוראות הפרשנות שמפרסמת רשות המיסים בנושאים הקשורים לחוק מע"מ ניתן למצוא באתר האינטרנט של רשות המיסים.
להוראות הפרשנות באתר רשות המסים לחץ כאן.

6 .את החלטות המיסוי שמפרסמת רשות המיסים בנושאים הקשורים לחוק מע"מ ניתן למצוא באתר האינטרנט של רשות המיסים.
להחלטות מיסוי באתר רשות המסים לחץ כאן.

7 .ניתן לפנות למחלקה המקצועית של מע"מ בבקשה לקבל החלטת מיסוי או בשאלות מקצועיות בכל הנושאים הקשורים לחוק מע"מ:
במייל : [email protected] , בפקס : 02-6668211 ,  ובטלפון : 02-6663876 ,
במקרים מורכבים וחדשניים ניתן לפנות למחלקה המקצועית של מע"מ גם באופן אנונימי מבלי לציין את פרטי המעורבים במקרה.

החבות במע"מ ובמס הכנסה של מבצעי התרמות שמבצעים
מוסדות ציבור ומלכ"רים באמצעות עוסקים

1 .בישראל פועלים גופים ללא כוונת רווח כהגדרתם בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן- מלכ"ר וחוק מע"מ, בהתאמה), ומוסדות ציבור כהגדרתם בסעיף 9(2 )לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"ה-1961( להלן –"מוסד הציבורי" ו"הפקודה", בהתאמה) במטרה לקדם מטרות חברתיות, חינוכיות, דתיות וכו'.

2 .לצורך גיוס תרומות נעזרים המלכ"רים/המוסדות הציבוריים גם בגופים עסקיים (כגון- רשתות השיווק, החברות הסלולאריות, להלן- "העוסק-הנישום"), ובאמצעותם הם מקיימים את מבצעי ההתרמה. 

שני סוגים נפוצים של מבצעי התרמה המתקיימים באמצעות
עוסקים/נישומים

3 .קיימים שני סוגים נפוצים של מבצעי התרמה המתקיימים באמצעות
עוסקים/נישומים:                         

א. מבצעי התרמה בהם, בעת סיום הקניה בקופה, מציעים ללקוחות של העוסק- הנישום לתרום סכום כסף לטובת המלכ"ר-המוסד הציבורי וזאת מבלי שהלקוח מקבל תמורה כלשהיא עבור תרומתו.

ב. מבצעי התרמה כאמור לעיל בהם כנגד התרומה מקבל התורם שי פעוט ערך שסיפק המלכ"ר-המוסד הציבורי לעוסק/הנישום למטרה זו, כגון: איגרות ברכה, חמסה, צמיד צבעוני, מחזיק מפתחות נושא סמל המלכ"ר-המוסד הציבורי וכדו'.

להלן היבטי המס

4 .סכום שהתקבל כתרומה במבצע התרמה כאמור בסעיף 3(א) לעיל, לא יהיו חייבים במע"מ או במס הכנסה בידי העוסק-הנישום, ככל שיתקיימו כל התנאים הבאים:

א. סכומי התרומות שיתקבלו, יירשמו ויסווגו בקופה הרושמת של העוסק- הנישום באופן נפרד, כסכומים שאינם חייבים במע"מ.

ב. בקבלה או בסרט הקופה הרושמת תופיע התרומה כסכום שאינו חייב במע"מ. רישום התרומות בכל סניפי העוסק-הנישום ייעשה באופן דומה.

ג. סכומי התרומות יועברו במלואם למלכ"ר לפחות אחת לחודש במהלך המבצע. בסיום המבצע הסכומים יועברו למלכ"ר, עד 30 יום מתום המבצע.

סכומים שלא יועברו כאמור, יחויבו במע"מ בידי העוסק-הנישום לפי סעיף 12 לחוק מע"מ ויראו בהם כהכנסה חייבת במס עפ"י הפקודה.

סכום שהתקבל כתרומה במבצע התרמה כאמור בסעיף 3( ב) 

5 .סכום שהתקבל כתרומה במבצע התרמה כאמור בסעיף 3( ב) לעיל, לא יהיו חייבים
במע"מ או במס הכנסה בידי העוסק-הנישום, ככל שיתקיימו כל התנאים הבאים:

א. כאשר המלכ"ר-המוסד הציבורי רוכש טובין המיועדים למסירה לתורמים, החשבונית בגין הרכישה תונפק על שם המלכ"ר/המוסד הציבורי בלבד.

ב. המע"מ בשל רכישת הטובין לא ינוכה ע"י המלכ"ר, העוסק-הנישום או כל גורם אחר, והוצאה בשל רכישה כאמור לא תוכר כהוצאה בידי העוסק-הנישום.
העוסק/הנישום ינהל רישום נפרד ומעקב מדויקים בנוגע לכמות הטובין שקיבל מהמלכ"ר-המוסד הציבורי לצורך מסירתם לתורמים תוך פירוט הכמויות
שנמסרו לו על ידי המלכ"ר-המוסד הציבורי והכמויות שהוחזרו למלכ"ר-למוסד הציבורי בסיום המבצע.

ג. סכומי התרומות שיתקבלו, יירשמו ויסווגו בקופה הרושמת, באופן נפרד, כסכומים שאינם חייבים במע"מ.

ד. בקבלה או בסרט הקופה הרושמת, תופיע התרומה כסכום שאינו חייב במע"מ. רישום התרומות בכל סניפי העוסק-הנישום ייעשה באופן דומה.

ה. עלותו של המוצר למלכ"ר-למוסד הציבורי, הניתן לתורם בגין תרומתו, לא תעלה על 10 ₪ ובכל מקרה עלותו (עלות רכישה או הייצור)לא תעלה על
%50 מסכום התרומה.

ו. סכומי התרומות יועברו במלואם למלכ"ר-למוסד הציבורי לפחות אחת לחודש במהלך המבצע.

עם סיום המבצע יועברו יתרת סכומי התרומות למלכ"ר-למוסד הציבורי, עד 30 יום מתום המבצע.

סכומים שלא יועברו כאמור, יחויבו במע"מ בידי העוסק-הנישום לפי סעיף 12 לחוק מע"מ ויראו בהם כהכנסה חייבת במס עפ"י הפקודה.

6 .במבצעי התרמה בהם העוסק/הנישום מקבל תמורה כלשהי מהמלכ"ר-המוסד הציבורי או מהתורמים עבור שירותיו, התמורה תחויב במע"מ ובמס הכנסה בידי העוסק-הנישום, היות ומדובר בשירות המהווה "עסקה", כהגדרתה בסעיף 1 לחוק מע"מ ו"הכנסה" כהגדרתה בסעיף 1 לפקודת מס הכנסה.

האמור לעיל יחול גם אם התמורה מועברת במלואה לעובדי העוסק-הנישום כשכר.

7 .סכומי התרומות לא יחשבו כתשומה לפי חוק מע"מ או כהוצאה לפי פקודת מס הכנסה בידי העוסק-הנישום. כמו כן הנישום לא יתבע בגינם זיכוי ממס לפי סעיף 46 לפקודה.

8 .הוראה זו עוסקת בפעילות שאיננה עסקית ומציבה תנאים שבהתקיימם ניתן יהיה לבצע פעילות זו תוך הסתייעות בעוסק.

יובהר כי, ככל והפעילות כשלעצמה תעלה לכדי עסק בהתאם למבחנים שנקבעו בפסיקה (למשל בפס"ד בשערייך ירושלים, ע"א 87\767 ועוד) היא תחויב במס בידי
המלכ"ר/המוסד הציבורי כפעילות עסקית רגילה.

9 .יובהר כי בכפוף לאמור בסעיף 8 לעיל, הוראה זו תחול אך ורק לגבי מלכ"רים/מוסדות ציבור המתקיימים לגביהם כל התנאים הבאים: 

א. מדובר במלכ"ר כהגדרתו בסעיף 1 לחוק ואשר רשום כמלכ"ר במע"מ.

ב. המוסד הציבורי מגיש דוחותיו למס הכנסה כדין.

ג. המוסד הציבורי מחזיק באישור תקף לעניין סעיף 46 לפקודה.

ד. המלכ"ר-המוסד הציבורי מנהל ספרים כדין בהתאם להוראות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות על ידי מוסד), התשנ"ב-1992.

10.מלכ"ר/מוסד ציבורי שאינו עומד באחד מתנאי סעיף 9 לעיל, יהיה רשאי לפנות למחלקה המקצועית של מע"מ או למחלקת מוסדות ציבור ומלכ"רים במס הכנסה לקבלת אישור פרטני, לפי העניין.

11.בכל שאלה בקשה או הבהרה בנושא זה יש לפנות למחלקה המקצועית של מע"מ או למחלקה למוסדות ציבור ולמלכ"רים במס הכנסה, לפי העניין.

12.עוסק- נישום, מלכ"ר-מוסד ציבורי שעומדים בכל הקריטריונים שנקבעו לעיל יהיו רשאים לפעול בהתאם להוראה זו ללא צורך לקבלת אישור מראש מרשות המסים, הן ממע"מ והן ממס הכנסה.