חוזר מס הכנסה מספר 2/2017
רשות המסים הוראת השעה לעידוד תעשייה עתירת ידע
תוכן עיניינים
מבוא
1 .מבוא
השקעות בחברות ישראליות עתירות מחקר ופיתוח (להלן: מו"פ) המצויות בשלב הראשוני של פעילות המחקר והפיתוח (שלב ה- Seed) נושאות סיכון גבוה מאוד
למשקיע ובמקרים רבים אף יורדות לטמיון, זאת, לאור העובדה כי במקרים רבים פעילות המו"פ אינה מסתיימת בהפקת תוצר היוצר רווח למשקיע, ולעיתים אף לא
מחזירה כלל את ההשקעה .לאור האמור, חברות הנמצאות בשלב ראשוני של המו"פ חוות קשיים בגיוס משקיעים, ובשנים האחרונות ניכרת מגמת ירידה בהשקעות
בחברות אלו, וזאת מאחר ומשקיעים בעלי הון מעדיפים להשקיע בחברות בשלבים מתקדמים יותר. בעקבות זאת, ולאור החשיבות הקיימת לפעילות מו"פ בחברות
ישראליות לצורך עתיד ההיי-טק הישראלי והגברת הצמיחה במשק נוצר הצורך לתמרץ משקיעים פוטנציאליים להשקיע בחברות צעירות כאפיק השקעה.
במסגרת חוק המדיניות הכלכלית לשנים2011 ו- 2012( תיקוני חקיקה), התשע"א- 2011( להלן:"החוק הקודם") חוקקה הוראת שעה לעידוד התעשייה עתירת הידע, במטרה להגביר השקעות פרטיות בחברות עתירות מחקר ופיתוח בשלביהן המוקדמים. על מנת להשיג מטרה זו, הכיר החוק הקודם, בהשקעה העומדת בקריטריונים, כהוצאה לצרכי מס הניתנת לניכוי מכל הכנסה חייבת. יחד עם זאת, הניסיון הנצבר מלמד כי יש להגביר את הוודאות למשקיע על מנת להשיג את המטרות האמורות.
בעקבות האמור לעיל, נעשו שינויים בחוק הקודם החל מיום 01/01/2016 (להלן: "השינויים" ו/או "התיקון") על מנת לפשט אותו ולהפכו לאטרקטיבי יותר מנקודת
מבטם של המשקיע ושל החברה, כך שהלכה למעשה תוגבר ההשקעה בחברות ישראליות עתירות מו"פ. החוק שלאחר התיקון(להלן:"החוק") יתמוך בחברות היי-טק .
החטיבה המקצועית
מתחילות המהוות חלק משמעותי מעתיד ההיי-טק הישראלי ומגבירות את הצמיחה במשק. השינויים שנעשו הינם בהוספת מסלול הטבות חדש לחברה מתחילה (להלן: "המסלול הנוסף") המאפשר השקעה בחברות עתירות מחקר ופיתוח בתחילת דרכן (להלן: "החברות המתחילות"). התנאים שנקבעו הינם פשוטים יחסית לבחינה
וידועים בעת ההשקעה. כך צפוי המסלול הנוסף לייצר וודאות למשקיעים תוך צמצום עלויות העסקה, ובכך להיות אטרקטיבי מנקודת מבטם של המשקיע ושל החברות
המתחילות. נוסף על כך ,נקבעו הוראות שיבטיחו את המשך קיום התנאים בחברה גם במהלך תקופת ההטבה (ובחלק מהתנאים אף בשנתיים שלאחר תום תקופת
ההטבה).כפי שיפורט בהמשך. על מנת להגביר את הוודאות למשקיע, נקבע כי במקרים של אי עמידה בתנאים הקבועים בחוק, ההפרה תגרור את החזר ההטבה מצד החברה המתחילה ולא מצד המשקיע( בשונה ממסלול ההטבה לגבי חברת מטרה) .כמו כן, נוספו עדכונים בחוק הקודם בדבר המסלול הקיים לגבי חברה מזכה.
הגדרות
2 .הגדרות
המדען הראשי והרשות
2.1 המדען הראשי והרשות
במסגרת התיקון נוספו הגדרות של ה"מדען הראשי" ו"הרשות" כמשמעותם בחוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשיה , התשמ"ד-1984( להלן: "חוק
המו"פ")כדלקמן:
2.1.1 "המדען הראשי" הינו ראש הרשות(כהגדרתה להלן) והגורם המוסמך במשרד הכלכלה אשר תפקידו לקבוע ביחד עם שר האוצר תנאים שונים לעניין הגדרת "חברה מתחילה".
2.1.2 "הרשות" היא הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית שהוקמה במסגרת סעיף 5 לחוק המו"פ ותפקידה לאשר כי חברה מתחילה עומדת בתנאים הקבועים
בחוק. כמו כן, בסמכותה לדרוש ידיעות ומסמכים מחברת מטרה או מחברה מתחילה לשם הבטחת ביצוע החוק.
השקעה מזכה
2.2 השקעה מזכה
בסעיף20(א)לחוק מוגדרת "השקעה מזכה" כ"השקעה במזומן של משקיע בחברת מטרה או בחברה מתחילה בשנת מס כלשהי, אשר בשלה הוקצו לו מניות בחברת
המטרה או בחברה המתחילה לפי העניין". התיקון בא להדגיש ולהבהיר כי ההשקעה בחברת המטרה או בחברה מתחילה תעשה במזומן בלבד, וזאת על מנת להשיג את מטרת החוק שההשקעות ישמשו בפועל למימון פעילות המו"פ. ההשקעה המזכה יכולה להיעשות על ידי הלוואה המומרת למניות, אג"ח להמרה, מניות בכורה, אופציות למניות במועד המימוש וכדומה. על מנת לעמוד בהגדרת השקעה מזכה המשקיע נדרש לבצע את השקעתו באמצעות מזומן בלבד, כך שעסקאות ברטר של מכר שירותים או מוצרים או עסקאות בשווה כסף, גם אם הוקצו בגינן מניות, לא תחשבנה כהשקעה מזכה.
כאמור לעיל, לצורך עמידה בהגדרת השקעה מזכה המשקיע נדרש לבצע את השקעתו באמצעות מזומן, ובתמורה החברה נדרשת להקצות למשקיע מניות. יש לשים לב
שבדוחות הכספיים של החברה יוצג הון מניות מונפק שנפרע, כלומר החברה הקצתה מניות ותמורתן קיבלה תמורה. הון מניות מונפק שטרם נפרע מעיד על הקצאת מניות ללא תמורה.
חברה מתחילה
2.3 חברה מתחילה
בהתאם להוראות סעיף 20(א)לחוק חברה מתחילה הינה חברה שהתאגדה בישראל והשליטה על עסקיה וניהולם מופעלים בישראל (תנאי זה צריך להתקיים במועד
ההשקעה, במשך כל תקופת ההטבה ובמועד הקובע- שנתיים מתום תקופת ההטבה – ואשר מתקיימים לגביה כל התנאים שלהלן:
2.3.1 .במועד ההשקעה טרם חלפו המועדים שלהלן:
א. 48 חודשים מיום התאגדות החברה, ובמידה והחברה פועלת באזור פיתוח א' , 60 חודשים.
ב. במידה והחברה קיבלה סיוע מהרשות, אשר הממונה על התקציבים במשרד האוצר ומנהל רשות המסים אישרו כי הוא מיועד לחברות מתחילות - המאוחר מבין האמור בסעיף קטן (א) לעיל או 12 חודשים מתום תקופת הסיוע במסגרת המסלול. ג. חברה שהעתיקה את פעילותה במהלך התקופה, או שפועלת גם באזור פיתוח א' וגם באזור שאינו אזור פיתוח א' תוכל לפנות לרשות המסים
לבחינת התקופות כאמור לעיל.
ד. שר האוצר רשאי, לאחר קבלת חוות דעת של המדען הראשי ובאישור ועדת הכספים של הכנסת לשנות ,בצו ,את התקופות הקבועות כאמור.
2.3.2 היקף המכירות הכולל של החברה מיום התאגדותה עד למועד ההשקעה לא עולה על 5.4 מיליון ₪ ,והיקף המכירות בכל אחת משנות המס שקדמו למועד ההשקעה לא עלה על 2 מיליון ₪ (להלן:"תנאי המכירות"). לעניין זה יראו חלק משנת מס כשנת מס.
2.3.3 סך כל הוצאות החברה מיום התאגדותה עד למועד ההשקעה לא עלה על 12 מיליון₪. וסך כל הוצאותיה בכל אחת משנות המס שקדמו למועד ההשקעה לא עלה על 3 מיליון₪ (להלן: "תנאי ההוצאות") לעניין זה יראו חלק משנת מס כשנת מס.
2.3.4. כאמור לעיל, לצורך בדיקת התנאים המצטברים, תנאי המכירות ותנאי ההוצאות ייבחנו למועד ההשקעה. יחד עם זאת, על מנת להקל ולהימנע מחישובים מסורבלים של הוצאות והכנסות ליום ספציפי בדיקת התנאים המצטברים תעשה לתחילת הרבעון של מועד ההשקעה. ככל שיעלו נסיבות
חריגות, הנושא ייבחן על ידי פקיד השומה, ואם יראה לנכון, התנאים המצטברים ייבחנו למועד ההשקעה.
דוגמה: חברה מתחילה התאגדה ביום15/08/2014 ומועד ההשקעה בחברה הינו 15/04/2016 במקרה דנן, הבדיקה של התנאים המצטברים תבוצע בהתאם
לאמור לעיל, ליום תחילת הרבעון בו בוצעה ההשקעה בפועל, קרי 1/04/2016.
להלן פירוט המכירות של החברה בכל שנה(מיליוני₪):
18/08/2014-31/12/2014
שנת 2015
1/1/2016-1/4/2016
סה"כ
בדיקת התנאי
1
2.5
1.5
0.5
4.5
אין עמידה בתנאי השנתי: היקף המכירות בכל אחת משנות המס שקדמו למועד ההשקעה (בדוגמה זו: 2014 ו-2015) לא יעלה על 2 מיליון ₪ . בשנת 2014 סכום המכירות עלה על 2 מיליון₪
2
1.5
2
1.6
5.1
אין עמידה בתנאי המצטבר: היקף המכירות הכולל של החברה מיום התאגדותה ועד לרבעון שקדם למועד ההשקעה לא עלה על 5.4 מיליון ₪. היקף המכירות עלה על מיליון 4.5.
3
0.5
2
1
3.5
קיימת עמידה בתנאי השנתי ובתנאי המצטבר.
2.3.5 בחינת התנאים המצטברים והתנאי השנתי תעשה על פי כללי חשבונאות מקובלים.
2.3.6 היקף ההשקעות בחברה וההלוואות שניתנו לה מיום התאגדותה עד למועד ההשקעה, ובכלל זה סכום ההשקעה המזכה, אינועולהעל12 מיליון₪ (להלן: "תנאי ההשקעות"). יובהר, כי בחישוב תנאי ההשקעות יש לכלול את כל ההשקעות וההלוואות שניתנו לחברה גם במסגרת יתרות חו"ז, עסקאות מבוססות מניות, שטרי הון, הלוואות עסקיות ופיננסיות, השקעות מזכות נוספות שבוצעו וכיוצ"ב.
תנאי ההשקעות ייבחן לפי יתרת ההלוואה או ההשקעה לפי העניין במועד ההשקעה המזכה ובתנאי שבמועד כלשהו ממועד הקמת החברה המתחילה ועד למועד ההשקעה המזכה, יתרת ההלוואות וההשקעות ליום מסוים לא עלתה על 12 מיליון ₪. עלתה יתרת ההלוואות וההשקעות על 12 מיליון ₪ ביום מסוים,יראו בכך אי עמידה בתנאי ההשקעות.
2.3.7. שר האוצר רשאי, לאחר קבלת חוות דעת של המדען הראשי ובאישור ועדת הכספים של הכנסת לשנות, בצו, את הסכומים הקבועים כאמור בתנאי המכירות, תנאי ההוצאות ותנאי ההשקעות. שינוי כאמור יהיה כל עוד ייכללו בהגדרה אך ורק חברות הנמצאות בשלבי פיתוח או ייצור מוקדמים של מוצריהן. 2.3.8. רואה החשבון המבקר של החברה אישר כי מתקיימים בחברה, במועד ההשקעה כל התנאים של עילה נוגעים להגדרת "חברה מתחילה".
2.3.9 נוסף על אישור רואה החשבון כאמור בסעיף 2.3.9 לעיל, נדרשת החברה לקבל עד למועד ההשקעה את אישור הרשות לאותה שנת מס( להלן:"אישור הרשות") ,כי מתקיימים בחברה התנאים שלהלן: 2.3.9.1 . 70% לפחות מהוצאות החברה מיום התאגדותה עד מועד ההשקעה הוצאו במישרין או בעקיפין ,בקשר למוצר המבוסס על מו"פ שבוצעו בחברה.
2.9.3.2 המוצר שפותח בחברה וכל הזכויות הנובעות ממנו הם בבעלות החברה מיום היווצרו. קיבלה החברה או רכשה את מלוא הזכויות במוצר מאחד מאלה, לשם המשך פיתוחו של המוצר, יראו את החברה כבעלת הזכויות במוצר המפותח מיום היווצרו:
א. יחיד או יחידים שהמוצר המפותח היה בבעלותם באופן בלעדי מיום היווצרו ועד ליום העברת מלוא הזכויות בו לחברה. העברה כאמור תתאפשר גם במסגרת מכירה חייבת במס של הזכויות בהתאם לחלק ה' לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א- 1961( להלן:"הפקודה") וגם בהתאם להעברה במסגרת שינוי מבנה בחלקה 2 לפקודה.
ב. "מוסד יוצר" שהמוצר המפותח היה בבעלותו מיום היווצרו עד העברת מלוא הזכויות בו לחברה. "מוסד יוצר" הינו כל אחד מהארגונים של הל
- מוסד להשכלה גבוהה או מוסד מחקרי כהגדרתם בסעיף 9(29) בפקודה .
- בית חולים או תאגיד בריאות כהגדרתו בסעיף 21 לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985.
- חברה העוסקת דרך קבע במסחור ידע שנוצר בגופים שלעיל.
- מנהל המחקר החקלאי שבמשרד החקלאות ופיתוח הכפר.
- מרכז מחקר ופיתוח אזורי הנתמך על ידי משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, כמשמעות ובחוק המו"פ.
לעניין זה, על החברה לפנות לרשות בסמוך למועד ההשקעה, לצורך קבלת האישור האמור. על מנת להקל על יישום תנאי זה, לבקשת החברה, תמציא הרשות לחברה אישור , בהתבסס על נתוני החברה לתום הרבעון שקדם למועד הפניה כאמור לסעיף 2.3.4 . האישור יהיה תקף ל- 90 ימים ממועד בו קיבלה החברה את האישור כאמור ובתנאי שלא חל שינוי מהותי בנתונים שבבסיס האישור.
מועד ההשקעה
2.4 מועד ההשקעה
2.4.1 במסגרת התיקון התווספה לסעיף 20(א)לחוק הגדרה של "מועד ההשקעה". הגדרה זו באה להסדיר את המועד שבו ניתן להכיר בהשקעה המזכה, ולמנוע מצבים של חוסר וודאות ומחלוקות פרשניות.
2.4.2 מועדה השקעה יהיה המאוחר מבין אלה:
2.4.2.1 המועד שבו שילם המשקיע, לחברת המטרה או לחברה המתחילה, את סכום ההשקעה המזכה במזומן.
2.4.2.2 המועד שבו הקצתה ,חברת המטרה או החברה המתחילה, למשקיע, את המניות כנגד השקעתו בחברה.
יובהר כי רק במצב בו המניות שהוקצו למשקיע מקורן באיגרות חוב ניתנות להמרה למניות אשר הומרו למניות באותה שנת מס שבה הונפקו איגרות החוב, יראו את מועד ההשקעה במזומן והקצאת איגרות החוב למשקיע כמועד ההשקעה.
2.4.3 מועד הקצאת המניות למשקיע יהיה המועד שבו הוקצו המניות ובלבד שהקצאת המניות כאמור הינה בהתאם לסעיף 292 לחוק החברות, התשנ"ט- 1999( להלן: "חוק החברות"). היה והקצאת המניות לא דווחה לרשם החברות בהתאם לסעיף כאמור, יראו את תאריך הדיווח לרשם החברות כתאריך ההקצאה לעניין החוק.
משקיע
2.5 משקיע
"משקיע" מוגדר בסעיף 20(א) לחוק כ "יחיד או שותפות בין יחידים". במסגרת החוק התווספה האפשרות לבצע השקעה מזכה גם על ידי "שותפות בין יחידים" וזאת על
מנת להרחיב את מעגל המשקיעים בחברות. להלן מספר מקרים ייחודיים לעניין
משקיע: 2.5.1 " שותפות בין יחידים" – הינה שותפות שהשותפים בה במשך כל תקופת ההטבה הם יחידים, אשר הוקמה ופועלת אך ורק לצורך השקעה ייעודית בחברת מטרה אחת או בחברה מתחילה אחת, ולא תהיה בה שום פעילות נוספת או השקעה בחברות נוספות. ההשקעה המזכה תיבחן לגבי כל אחד מהיחידים בנפרד לפי חלקו בשותפות. כמו כן, השותפות נדרשת לאישור מנהל רשות המיסים בדבר התקיימות התנאים הקבועים בהגדרתה. על השותפות לפנות תוך60 ימים ממועד ביצועה השקעה. לא פנתה השותפות במועד, לא תוכל ליהנות ממעמד של "משקיע" לעניין הוראת השעה.
מובהר כי השקעה באמצעות קרנות הון סיכון ו/או קרנות גידור לא תחשב כהשקעה בשותפות העונה לתנאי זה.
2.5.2 כמו כן, לצורך קבלת ההטבה מכוח החוק, המשקיע או השותפות, בהתאם למקרה, יחזיקו במניות שהוקצו להם במשך כל תקופת ההטבה. כאשר מדובר בהשקעה באמצעות שותפות, נדרש כי חלקם של השותפים בשותפות לא ישתנה במהלך כל התקופה.
מובהר כי במידה ולא התקיים התנאי האמור עקב מקרים המפורטים בהגדרת "מכירה שלא מרצון" בסעיף 103 לפקודה, יש להודיע על כך לפקיד השומה תוך 90 ימים על מנת להסדיר את המשך התקיימות התנאים הנדרשים לתביעת ההטבה(לדוגמה: כניסת ל "נעלי המשקיע" בעת הורשה לצורך עמידה בתנאי החזקת המניות למשך תקופת ההטבה). לא נעשתה פניה במועד, ייחשב העניין להפרה של התנאי אשר תביא לביטו להניכוי שנדרש.
2.5.3 השקעה באמצעות נאמן בנאמנות – כאשר משקיע שהוא יחיד מבצעה שקעה באמצעות נאמן בנאמנות מטעמו, יחולו הוראות החוק והיחיד המשקיע יוכל
לדרוש את ההטבה בכפוף להתקיימות כל התנאים המפורטים להלן:
2.5.3.1 קיים הסכם נאמנות בין המשקיע לנאמן המסדיר התחייבות הנאמן לפעול בהתאם להוראת המשקיע. הסכם הנאמנות יצורף לדוח לצרכי מס של המשקיע בכל שנת מס במשך תקופת ההטבה.
2.5.3.2. הנאמן יחזיק במניות החברה כל תקופת ההטבה.
2.5.3.4. הנאמן לא ימכור ו/ או יעביר ו/ או ישעבד ו/או ימשכן ו/או יסב ו/או יבצע פעולה כלשהי במניות של המשקיע ללא הסכמתו.
2.5.3.4 המשקיע יגיש את כל הדיווחים הנדרשים בגין ההשקעה המזכה על גבי טופס שיפורסם על ידי רשות המסים. הטופס יהיה מלווה באישור רואה חשבון על נכונות הפרטים הרשומים בו בהתאם להשקעה המזכה במניות החברה .
2.5.4 השקעה באמצעות חברה משפחתית/שקופה – לא תיחשב כהשקעה של יחיד או של שותפות בין יחידים ולפיכך לא יתאפשר לתבוע ניכוי מכח החוק. 2.5.5 השקעה של עובד – עובד בחברה יוכל לדרוש את ההטבה בגין השקעתו המזכה בכפוף להוראה האנטי-תכנונית הקיימת בחוק (ראה סעיף 5.5 להלן לפיוכל סכוםהכנסה שיתקבל אצל המשקיע מהחברה יופחתמהניכוי שניתן כהשקעהמזכה).לדוגמה במצב שבו השקעתו של עובד מסוים בחברה עולה על סכום ההכנסות שהפיק ממנה, יתאפשר לעובד לנצל את ההטבה הקבועה בחוק על ההפרש שבין ההשקעה להכנסה שקיבל מהחברה.
2.5.6 משקיע תושב חוץ – השקעתו של תושב חוץ תותר בניכוי, בכפוף להתקיימות כל התנאים הקבועים בחוק, כנגד הכנסתו החייבת בישראל באותה שנת מס. יחד עם זאת רשאי פקיד השומה לקבוע תנאים נוספים על מנת להבטיח כי במקרה שהמשקיע לא החזיק במניות החברה המתחילה במשך כל תקופת ההטבה, תתאפשר החזרת ההטבה שהופחתה מחבות המס של המשקיע תושב החוץ. לעניין תושב חוץ המשקיע בחברת מטרה יחולו סעיף 3.11 לחוזר 12/2011 .
תקופת ההטבה
2.6 תקופת ההטבה
תקופת ההטבה נותרה שלוש שנות מס המתחילות בשנת המס בה חל מועד ההשקעה. התיקון בהגדרה האמורה בא להבהיר מהו מועד ההשקה כאמור בסעיף 2.4.2 לעיל.
המועד הקובע
2.7 המועד הקובע
שנתיים מתום תקופת ההטבה.
ניכוי ההשקעה המזכה
3 .ניכוי ההשקעה המזכה
חוק מתיר למשקיע לנכות כהוצאה את סכום ההשקעה המזכה, עד לגובה של חמישה מיליון ₪ כנגד כל מקור מכלל הכנסתו במשך תקופת ההטבה. הכללים בדבר
סכום ההשקעה המרבי, עקרונות לניכוי ההוצאה בידי המשקיע וכיוצ"ב מופיעים בסעיפים 8-10 לחוזר12/2011 וימשיכו לחול בשינויים המחויבים למסלול הנוסף לגבי חברה מתחילה.
לעניין זה, ראו גם את הוראות המעבר לחוק החדש בסעיף 6 להלן.
אישור לעמידה בתנאי חברה מתחילה
4. אישור לעמידה בתנאי חברה מתחילה
חברה מתחילה נדרשת לעמוד בתנאים מצטברים שנקבעו בחוק. בחינת התקיימות התנאים המצטברים תבוצע על ידי הרשות כמפורט להלן:
4.1 בתום כל שנת מס עד תום תקופת ההטבה התקיימו התנאים המצטברים, כדלקמן: 4.1.1 מתקיימים התנאים הקבועים בס"ק (6 ) לחוק לעניין הגדרת המונח "חברה מתחילה"(ראה סעיף 2.3.9 לעיל).
4.1.2 יותר מ- %50 מהוצאות החברה, באותה שנת מס, הוצאו בישראל. לעניין תנאי זה, המדען הראשי ומנהל רשות המסים רשאים לקבוע כללים, שיפורסמו ברשומות, לגבי אופן חישוב התנאי כאמור לגבי סוגי הוצאות שהוצאו מחוץ לישראל בשל העובדה שלא ניתן לרכוש את השירותים או המוצרים בישראל.
4.2 במועד הקובע התקיימו התנאים הבאים :
4.2.1 מלוא סכום ההשקעה המזכה שהושקע בחברה, הוצא על ידה במישרין לשם קידומו ופיתוחו של המוצר בפיתוח. לעניין זה, רשאים המדען הראשי ומנהל רשות המסים, לקבוע כללים שיפורסמו ברשומות, בדבר סוגי הוצאות שיראו אותן כמקיימות תנאי זה.
4.2.2 יותר מ- 50% מהוצאות החברה ב "תקופה הנוספת" (התקופה מתום תקופת ההטבה ועד למועד המוקדם מבין המועד הקובע או המועד בו החברה הוציאה את מלוא ההשקעה המזכה כאמור בסעיף 4.2.1 לעיל) הוצאו בישראל בהתאם לאמור בסעיף 4.1.2 לעיל .
אי עמידה/הפרה של תנאי
5 .אי עמידה/הפרה של תנאי
1.5 במסלול חברת מטרה, הפרה של התנאים הקבועים על ידי החברה מביא למצב בו המשקיע נדרש לבטל את הניכוי שתבע בעבר ולהחזיר את הטבת המס בגינה. מצב
זה, גורם לחוסר וודאות מצד המשקיע עד לתום התקופה בה מתברר האם התקיימו כל התנאים.
על מנת להגביר את הוודאות למשקיע לגבי חברה מתחילה, נקבעה הוראה על פיה הפרה של התנאים שיפורטו להלן, לאחר מועד ההשקעה, תביא לחיוב במס של החברה המתחילה ולא של המשקיע.
להלן הפרה מצד החברה המתחילה:
5.1.1 במידה ומצאה הרשות כי לא מתקיים תנאי מהתנאים המפורטים בסעיפים 4.1.1 ,4.1.2 ו- 4.2.2 לעיל, תהא החברה המתחילה חייבת במס על מלוא סכום ההשקעה המזכה, בשיעור הגבוה ביותר הקבוע בסעיף 121 לפקודה,
ובתוספת הפרשי הצמדה וריבית כהגדרתם בפקודה. הפרשי ההצמדה והריבית יחושבו מהמועד שבו מצאה הרשות כי לא מתקיימים חלק מהתנאים ועד למועד התשלום בפועל. 5.1.2 במידה ומצאה הרשות כי לא מתקיים תנאי מהתנאים המפורטים בסעיף 4.2.1 לעיל, תהא החברה חייבת במס על יתרת סכום ההשקעה המזכה שלא הוצאה על ידה עד למועד הקובע, בשיעור הגבוה ביותר הקבוע בסעיף 121 לפקודה, ובתוספת הפרשי הצמדה וריבית כהגדרתם בפקודה. הפרשי ההצמדה והריבית יחושבו מהמועד שבו מצאה הרשות כי לא מתקיימים חלק מהתנאים ועד למועד התשלום בפועל.
לעניין זה יש לייחס את הוצאותיה של החברה המתחילה להשקעות המזכות בשיטת FIFO כך שההוצאות שהחברה הוציאה תיוחסנה ראשית להשקעות המזכות שבוצעו בה לפי סדר ההשקעה הכרונולוגי, מהמוקדם למאוחר, זאת בדומה לייחוס הוצאות המו"פ להשקעות מזכות המתואר בסעיף 8 לחוזר12/2011 .
5.2 מצאה הרשות כי התנאים (או אחד מהם) כאמור בסעיף 5.1.1 לעיל לא התקיימו, תודיע הרשות למנהל רשות המסים.
5.3על חוב המס של החברה במקרה של הפרה כאמור לעיל יחולו הוראות הפקודה לעניין שומה וגביה.
5.4 מובהר כי חוב המס לא יותר לחברה בניכוי מהכנסתה לפי כל דין והוא יהווה כתשלום מס לכל דבר ועניין.
5.5 נקבע כי כל סכום שקיבל משקיע מחברת המטרה בתקופה שממועד ההשקעה ועד תום תקופת ההטבה או מחברה מתחילה בתקופה שממועד ההשקעה ועד המועד
הקובע, במישרין או בעקיפין, למעט דיבידנד כהגדרתו בחוק החברות, יופחת הסכום האמור מסכום ההשקעה המזכה.
סעיף זה בא למנוע תכנוני מס כגון ניכוי השקעה בחברת מטרה בה המשקיע הינו עובד חברת המטרה כנגד הכנסתו לרבות שכר עבודה, תשלום בגין מתן שירותים מעסק או משלח יד, דמי ניהול, שכירות וכיוצ"ב מחברת המטרה.
5.6 במסגרת החוק הוסמכה הרשות לדרוש ידיעות ומסמכים הנדרשים לה לצורך בדיקת התנאים כאמור.
תחולה והוראות מעבר
6 .תחולה והוראות מעבר
6.1 לעניין השקעה מזכה בחברת מטרה - הוראות החוק הקודם ימשיכו לחוק בשינויים המחויבים על השקעות שיבוצעו עד ליום 31/12/2019.
6.2 חברה מתחילה - מסלול ההטבה יחול לגבי השקעה שבוצעה בתקופה שמיום 01/01/2016 ועד ליום 31/12/2019 .
6.3 בנוסף לאמור לעיל, הוארכה תקופת מסלול ההטבה הקבוע בסעיף 21 לחוק וזאת לגבי השקעות שיבוצעו עד ליום 31/12/2019. הוראות סעיף זה נותרו ללא שינוי.
6.4 שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, רשאי להאריך, בצו, את התקופה
האמורה בארבע שנים נוספות בלבד.
הודעות ודיווחים
7 .הודעות ודיווחים
7.1 לאור כל האמור, יש לשים לב למועדים, לדיווחים ולאישורים הנדרשים הן על ידי חברה והן על ידי המשקיע. דיווחים ואישורים כאמור יש להמציא מהרשות ולצרפם
לדוח המס של המשקיע ושל החברה.
7.2 האישורים והדיווחים הנדרשים לחברת מטרה נותרו בעינם בהתאם לאמור בחוזר 12/2011 לרבות טופסי 5950 , 5951 ו-5952.
7.3 להלן האישורים הנדרשים לעניין חברה מתחילה, אשר בגינם יפורסמו טפסים מתאימים על ידי רשות המסים והרשות:
7.3.1 אישור רואה החשבון המבקר של החברה כאמור בסעיף 2.3.8 לעיל על
התקיימות התנאים של חברה מתחילה במועד ההשקעה. אישור זה הינו בדבר הנושאים שלהלן:
7.3.1.1 מקום רישומה והתאגדותה של החברה ( 2.3סעיף לעיל ) ;
7.3.1.2 משך הזמן שחלף ממועד ההתאגדות עד לביצוע ההשקעה המזכה ( 2.3.1 סעיף לעיל);
7.3.1.3 תנאי המכירות ( 2.3.2 סעיף לעיל);
7.3.1.4תנאי ההוצאות 7.3.1.4 (2.3.3 סעיף לעיל):
7.3.1.5תנאי ההשקעות (2.3.6 סעיף לעיל);
7.3.2 אישור הרשות כאמור בסעיף 2.3.9.1 לעיל בדבר יחס ההוצאות שהוצאו בחברה בקשר למוצר לבין כלל ההוצאות(לפחות70%.)אישור זה יינתן בשנת המס בה חל מועד ההשקעה וזאת במצטבר החל ממועד התאגדותה של החברה וכן בכל שנת מס לאחר מכן עד לתום תקופת ההטבה(ראה סעיף 2.6 לעיל).
7.3.3אישור הרשות כאמור בסעיף 2.3.9.2 לעיל בדבר הבעלות על המוצר שפותח בחברה. אישור זה יינתן בשנת המס בה חל מועד ההשקעה וזאת לגבי תקופה החל ממועד התאגדותה של החברה וכן בכל שנת מס לאחר מכן עד לתום תקופת ההטבה(ראה סעיף 2.6 לעיל).
7.3.4 אישור הרשות כאמור בסעיפים 1.2.4 ו- 4.2.2 בדבר ההוצאות שהוצאו בישראל מסך הוצאות החברה (לפחות 50%) . אישור זה יינתן החל משנת המס בה חל מועד ההשקעה ועד לשנה בה החברה הוציאה את מלוא סכום ההשקעה המזכה אך לא יאוחר משנתיים מתום תקופת ההטבה ובכל מקרה
למשך תקופת ההטבה כולה (ראה סעיף 2.6 לעיל).
7.3.5 אישור הרשות כאמור בסעיף 4.2.1 בדבר הוצאת סכום ההשקעה המזכה על ידי החברה המתחילה. אישור זה יינתן בכל שנת מס החל ממועד ביצוע ההשקעה ועד לתום השנה בה החברה הוציאה את מלוא סכום ההשקעה אך לא יאוחר משנתיים מתום תקופת ההטבה.