הוראת פרשנות 02/09
הסבר לתיקון 50 לחוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט - 1959
תוכן עיניינים
ביום ה – 1998/12/30 פורסם תיקון מספר 50 לחוק לעידוד השקעות הון (להלן: "החוק") – תמריצים למפעלים בקיבוצים.
כללי
1 .כללי
1.1 תיקון 48 לחוק נתן תמריץ לחברות בלבד, להקמת מפעלים רווחיים באזור פיתוח א', בכך שהעניק לחברות בעלות מפעלים מאושרים (במסלול מענקים) באזור פיתוח זה פטור ממס חברות בשנתיים הראשונות לתקופת ההטבות.
1.2 תיקון 49 לחוק השלים את תיקון 48 בכך שהעניק הטבות כאמור גם לחברות בהשקעת חוץ ובנוסף קבע את אופן המיסוי של דיבידנד המחולק ע"י החברות מההכנסות
שהופטרו ממס כאמור לעיל (בדומה לחברה במסלול החלופי).
1.3 מטרת תיקון 50 הינה הענקת תמריצים דומים בשינויים המחויבים, להקמה ולהרחבה של מפעלים מאושרים באזור פתוח א', שהם בבעלות "מי שזכאי למענק השקעה לפי סעיף 40ב(2 )עד (5 )", דהיינו אגודות שיתופיות ושותפויות כמשמעותן בסעיף 40ב (2)-(5 ) לחוק. התיקון כוון בעיקר לקיבוצים ומושבים.
1.4 סעיף 47(ג)(4 )לחוק קובע ככלל, שזכאי למענק השקעה לפי סעיף 40ב(2 )עד (5) (להלן: "זכאי למענק השקעה") ויחיד, יהיו חייבים במס על הכנסותיהם ממפעל מאושר שבבעלותם בשיעור שלא יעלה על 35%.
1.5 בסעיף 47(ג)(4 )לחוק נקבע מנגנון המעודד השקעה בפתוח המפעל. הסעיף קובע כי נישום שהשקיע בשנת המס בנכסים קבועים שניתן עליהם פחת לפי סעיף 21 לפקודה (למעט רכב פרטי), על אותו חלק מההכנסה החייבת של המפעל המאושר השווה לסכום שבו עודפת ההשקעה בנכסים קבועים על התמורה ממכירת נכסים קבועים בשנת המס, יחול שיעור מס מופחת של 25%.
הוראות התיקון
2 .הוראות התיקון
1.2 סעיף 47(ג)(5)(א) לחוק קובע שככלל, שיעור המס על הכנסות ממפעל מאושר שאושר החל מה – 1/1/97 ,הנמצא באזור פתוח א' שבבעלות "זכאי למענק השקעה" (אינו כולל יחיד!), יהיה ע"פ השיעורים הקבועים בסעיף 47(ג)(4),דהיינו 35% או 25% לפי העניין.
2.2 פטור ממס בגין "עודף הרכישות"
סעיף 47(ג)(5)(א)(1 )לחוק קבע שבשנתיים הראשונות לתקופת ההטבות, כמשמעותה בסעיף 45 ( להלן: "שנות ההטבה"), תהיה ההכנסה החייבת עד לסכום שבו עודפת ההשקעה בנכסים קבועים על התמורה ממכירת נכסים קבועים בשנת המס (להלן: "עודף הרכישות") מהמפעל האמור, פטורה ממס.
2.3 שלילת הפטור ממס בגין "עודף המכירות"
על מנת למנוע שבשנה אחת יירכשו נכסים קבועים ובגינם תינתן הטבה על עודף הרכישות ובשנה שלאחר מכן ימכרו אותם נכסים, נקבע בסעיף 47(ג)(5)(א)(2 )לחוק,
שבכל אחת משנות ההטבה שלאחר שנת המס שבה הייתה ההכנסה החייבת של המפעל פטורה ממס, מכח סע' 47(ג)(5)(א)(1)לחוק, תיערך הבדיקה הבאה: בכל שנת מס יש לבדוק האם עלה סכום התמורה ממכירת נכסים קבועים על סכום הרכישה של נכסים קבועים במפעל המאושר (להלן: "עודף המכירות"). במידה שיש
עודף מכירות, יהיה סכום זה חייב במס בשיעור שהיה הנישום חייב בו אילולא הפטור לפי סעיף 47(ג)(5)(א)(1)או בשיעור של 25% לפי הנמוך ביניהם.
סכום עודף המכירות שיחויב במס, לא יעלה על סכום ההכנסה החייבת שהופטרה ממס מכח סע' 47(ג)(5)(א)(1) , כשהוא מתואם לפי שעור עליית המדד מתום כל אחת משנות המס בה הייתה ההכנסה פטורה ועד לתום שנת המס שבה מחויב סכום עודף המכירות.
2.4 דגשים להפעלה
2.4.1 במקרה של עודף רכישות לא מנוצל בשנה הראשונה (הכנסה חייבת נמוכה מעודף הרכישות) לא ניתן להעביר את עודף הרכישות הלא מנוצל לשנה הבאה. 2.4.2 סכום עודף המכירות החייב במס הוא בנוסף להכנסה החייבת באותה שנה.
2.4.3 במידה ובשנת מס שבה היה עודף מכירות ישנו הפסד לצורכי מס, לא יותר הפסד זה לקיזוז כנגד עודף המכירות. דהיינו יש לשלם מס על עודף המכירות.
2.4.4 הבדיקה לגבי סכום עודף המכירות נעשית רק בשנות ההטבה. דהיינו אם נמכרו נכסים לאחר שנות ההטבה הדבר לא יפגע בפטור שניתן.
2.4.5 שיעור המס שיחול על סכום עודף המכירות הוא עד 25% ,ולא 35% כיוון שהמחוקק לא רצה להרע את מצבו של נישום זכאי למענק השקעה ביחס ליחיד שע"פ סעיף 47(ג)(4 ) , לא קיים אצלו מבחן עודף המכירות.
2.4.6 בסעיף 47(ג)(5)(ב) מוגדרים "נכסים קבועים" כדלקמן – "נכסים ששימשו או שישמשו את המפעל המאושר בייצור הכנסתו, למעט 30% מנכסי המפעל כהגדרתם בסעיף 40א, ושנרכשו כחלק מתכנית מאושרת לפי סעיף 21(1 )או (2 ) , שבשלה ניתנת ההטבה בשנת המס ואשר ניתן לגביהם מענק לפי חוק זה".
דהיינו בבואנו לחשב את סכום רכישות הנכסים הקבועים יש להפחית 30% מעלות הנכס.
2.4.7 לעניין חישוב עודף הרכישות יש להביא בחשבון את המחיר המקורי של הנכס הקבוע שלגביו יחושב הפחת לפי סעיף 21 לפקודה, בתוספת סכום רווח ההון שלא התחייב במס מכח סעיף 96 לפקודה.
2.4.8 שיעורי המס המצוינים הינם מקסימליים, במידה ושיעור המס השולי נמוך יותר, יהיה הוא שיעור המס.
2.4.9 במפעל מעורב (בהתאם להוראות סעיף 74 לחוק), שלגביו נקבע "מבחן המחזורים", לעניין ההפרדה בין ההכנסה שזכאית להטבות לבין זו שאינה זכאית יש להפעיל את המבחנים הבאים:
א. מבחן המחזורים.
ב. מבחן הנכסים על המחזור הזכאי להטבות.
ג. מבחן עודף הרכישות על החלק שזכאי להטבות בהתאם לשני המבחנים שלעיל.
הוראות מעבר
3 .הוראות מעבר מפעל שעליו חל התיקון כאמור שאושר בין ה – 1/01/97 ל – 31/12/99 שיעור המס, בשנתיים הראשונות לתקופת ההטבות, יהיה בשיעור שלא יעלה על 15% ,או פטור ממס על עודף רכישות כאמור.
תחולה
4 .תחולה
הוראות התיקון חלות לגבי מפעלים שאושרו החל מה – 1/01/1997 .
דוגמא
5 .דוגמא
אגודה שיתופית (להלן: "האגודה") קיבלה כתב אישור, למפעל שבבעלותה הנמצא באזור פיתוח א', במסלול הטבות רגיל (הטבות במס + מענקים) ב – 1/01/98.
לאגודה אושרו במסגרת כתב האישור נכסים בסכום של 870,000 ש"ח. בגין השקעה זו זכאית האגודה למענק בשיעור 20% מהשקעתה בנכסים. שיעור עליית המדד בכל אחת משנות המס 5%. (לצורך הדוגמא – ההפעלה החל משנת המס 1998).
נתונים נוספים לשנות המס 1998-2001:
1998
1999
2000
2001
הכנסה חייבת מהמפעל המאושר
300,000
450,000
700,000
(150,000)
השקעה בנכסים מאושרים
500,000
350,000
20,000
מכירת נכסים מאושרים
230,000
120,000
שנת המס 1998 חישוב "עודף הרכישות": ע"פ הגדרת נכסים קבועים שבסעיף 47(ג)(5 ) , לצורך חישוב עודף הרכישות, יש להפחית 30% מנכסי המפעל שניתן לגביהם מענק.
עודף הרכישות 350,000 = 70% * 500,000
החישוב ההכנסה החייבת: סה"כ הכנסה חייבת מהמפעל 300,000
עודף רכישות 350,000
הכנסה פטורה ממס ע"פ סעיף 47(ג)(5)(א) 300,000
שנת המס 1999
חישוב "עודף הרכישות":
עודף הרכישות 245,000 = 70% * 350,000
חישוב ההכנסה החייבת:
סה"כ הכנסה חייבת מהמפעל 450,000
עודף רכישות 245,000
הכנסה פטורה ממס ע"פ סעיף 47(ג)(5)(א) 245,000 הכנסה חייבת בשיעור מס של עד 15% 205,000
סה"כ 450,000
שנת המס 2000
חישוב "עודף המכירות":
עודף המכירות 216,000 = (70% * 20,000) -230,000
חישוב ההכנסה החייבת:
סה"כ הכנסה חייבת מהמפעל 700,000
עודף המכירות 216,000 < 588,000
הכנסה חייבת בשיעור מס של 35% 700,000
הכנסה חייבת בשיעור מס של עד 15% 216,000
סה"כ – כולל שלילת הטבות בגין שנים קודמות 916,000
שנת המס 2001
חישוב "עודף המכירות":
עודף המכירות 120,000